شهروندان مراقب فیشینگ تلفنی باشند

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوى در مورد فیشینگ تلفنی به شهروندان هشدار داد و گفت: مجرمان با استفاده از اصول روانشناسی اجتماعی برخی از شهروندان را فریب داده و اطلاعات حساب بانکی آنها را از طریق تماس تلفنی سرقت می‌نمایند.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ جواد جهانشیرى در تشریح این خبر گفت: اصولاً در روش‌های مهندسی اجتماعی، ایجاد جذابیت و در مرحله بعد ایجاد اعتماد کاذب باعث می‌شود تمایلات درونی افراد ازجمله کنجکاوی و یا طمع ورزی آنان تحریک و اطلاعات مهم و حساسی مانند اطلاعات کارت‌های بانکی، شناسه‌های رمز عبور و یا اطلاعات حریم خصوصی را از طریق تلفن در اختیار کلاهبردار قرار داده و مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

وى ادامه داد: یکى از این روش‌ها فیشینگ تلفنی است که در این نوع از فیشینگ، مجرم خود را به‌ عنوان شخصی مورد اعتماد و یا نماینده موسسه یا شرکتی معتبر معرفی نموده و اطلاعات مهمی را از طریق تلفن از شهروندان دریافت می‌نماید، که در این روش نیازی به استفاده از فضای مجازی و اینترنت نمی‌باشد.

وى افزود: روش دیگر ارسال پیامک است که در این مورد پیام‌هایی به ظاهر از سوی بانک‌ها، موسسات معتبر یا شرکت های قانونی و … دریافت که طی آن به بهانه‌های مختلف مانند: برنده شدن در قرعه کشی و دریافت جایزه، از مخاطب درخواست اطلاعات حساب وی را می‌نماید، لذا فرد قربانی پس از انجام اقدامات خواسته شده از سوی کلاهبردار، از حساب بانکی‌اش برداشت غیر مجاز صورت می‌گیرد.

این مقام ارشد انتظامى ادامه داد: برخی از کلاهبرداران با استفاده از فیشینگ تلفنی و با به کارگیری روش‌های مهندسی اجتماعی و استفاده از الفاظ فریبنده از شهروندان درخواست اطلاعات حساب بانکی آنان مانند “شماره حساب، رمز دوم، تاریخ انقضا کارت و کد CVV2″ را می‌نمایند و یا به منظور واریز وجه جایزه آنان را به پای دستگاه عابر بانک هدایت نموده و ضمن درخواست فعالیت‌هایی توسط خود شهروند، موفق به تخلیه حساب بانکی وی می‌شوند.

سرهنگ جهانشیرى گفت: به عنوان مثال شخصی ضمن تماس تلفنی با یکی از پزشکان، خود را به عنوان نماینده رسمی سازمانی معتبر معرفی و اظهار می‌نماید جهت ویزیت و تکمیل دفترچه سلامت تعدادی از پرسنل مجموعه، نیاز به پزشکی معتمد و با تجربه داشته که با پیگیری‌ها و تحقیقات به عمل آمده شما را معرفی نموده‌اند. در نتیجه کلاهبردار با صحبت‌های جذاب و فریبنده، پزشک مذکور را اغوا و اطلاعات حساب بانکی وی را به دست آورده و از این طریق مبلغ ۵۷۰میلیون ریال از حساب بانکی ایشان برداشت می‌نماید.

وى افزود: در مثال دیگر ضمن تماس فرد کلاهبردار با احدى از شهروندان به وى گفته مى‌شود هم اکنون روى موج رادیو جوان هستید و برنده خوش شانس ما بوده‌اید و از وى مى‌خواهد پیامى را براى جوانان قرائت کند و در ادامه از وى مى‌خواهد یک تراکنش از حساب خود را براى عوامل رادیو ارسال کند.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: فرد کلاهبردار با این ترفند قربانى را به پای عابربانک برده و پس از اخذ پرینت حساب توسط خود شهروند به دلیل اینکه فرد کلاهبردار که نقش مجرى رادیو جوان را تقلید مى‌کرده، از وى مى‌خواهد تلفن خود را روشن و در حال مکالمه نگه دارد و با ایجاد نگرانى از اتمام زمان، موجب اضطراب و دلهره در قربانى شده و تمرکز وى را از بین مى‌برد و از این طریق متاسفانه با ایجاد رمز دوم به دست خود قربانى از حساب وى مبالغ ۵۷۰ میلیون برداشت غیر مجاز و صرف خرید اینترنتى مى‌شود.

رییس پلیس فتا خراسان رضوى در پایان به کلیه شهروندان هشدار داد: از قرار دادن اطلاعات بانکی خود در اختیار افراد ناشناس جداٌ خودداری نمایند و به یاد داشته باشید هرگز پاى دستگاه خودپرداز به احدى جایزه نمى‌دهند این یک قانون کلى و مهم است.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *