عاملان ارسال پیامک های جعلی سامانه ثنا دستگیر شدند

رئیس پلیس فتا استان مرکزی از دستگیری فیشینگ‌کار نوجوان و یکی از هم‌دستانش که از طریق ساخت اپلیکیشن جعلی سامانه ثنا اقدام به کلاهبرداری می‌نمودند خبر داد و گفت: اطلاعات ۳۵۰۰ حساب شخصی شهروندان از آن‌ها کشف شد.

سرهنگ دوم احسان آنقی، رئیس پلیس فتا استان مرکزی در تشریح این خبر بیان داشت: چندی پیش یکی از شهروندان اراکی با ارائه مرجوعه قضائی، درخواست رسیدگی به برداشت غیرمجاز اطلاعات حساب بانکی‌اش را به این پلیس ارائه داد و بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در تحقیقات انجام‌شده از شاکی مشخص شد که این فرد پس از دریافت پیامکی منتصب به سامانه ثنا مبنی بر صادر شدن حکم جلب قضائی برای وی اقدام به بررسی موضوع از طریق لینک ارسالی در انتهای پیامک می‌کند که برای مشخص شدن علت صدور حکم برای وی بایستی مبلغی را پرداخت کند.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی در ادامه افزود: با پرداخت مبلغ درخواستی از سامانه برای مال‌باخته که از طریق این لینک به یک درگاه اینترنتی جعلی هدایت‌شده و با واردکردن اطلاعات حساب بانکی‌اش در این درگاه، پس از مدت‌زمانی متوجه برداشت ۸۰ میلیون ریال به‌صورت غیرمجاز از حساب خود شده است.

این مقام انتظامی ادامه داد: با آغاز تحقیقات تخصصی کارشناسان فضای سایبری پلیس استان مرکزی در رسیدگی به این موضوع، مشخص شد افرادی با ساخت یک نرم‌افزار جعلی اقدام به ارسال پیامک جعلی به هم‌وطنان کرده و با هدایت این افراد به درگاه جعلی پرداخت وجه، از حساب شهروندان سرقت می‌کنند.

سرهنگ آنقی خاطرنشان کرد: در روند تحقیقات تکمیلی پلیس، سرانجام دو نفر عامل این برداشت های غیر مجاز که یک جوان و نوجوان می‌باشند در شهرستان اراک شناسایی و با هماهنگی انجام‌شده با دستگاه قضائی دستگیر شدند.

وی با اشاره به اطلاعات به‌دست‌آمده از ادوات توقیف‌شده و اعتراف دستگیرشدگان، بیان داشت: با توجه به اسناد و مدارکی که در روند رسیدگی به این پرونده به‌دست‌آمده بود، متهمان به سرقت اطلاعات شخصی ۳۵۰۰ نفر از شهروندان از طریق ساخت صفحه جعلی این سامانه اعتراف کردند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به ادامه تحقیقات کارشناسان پلیس فتا استان مرکزی به‌منظور محاسبه کل مبلغ برداشت غیرقانونی هکرهای دستگیرشده از حساب شخصی شهروندان یادآور شد: متهمان دستگیرشده در این عملیات پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

سرهنگ آنقی ضمن تأکید بر لزوم هوشیاری کاربران در فضای مجازی، گفت: این افراد با دریافت مدارک شناسایی افراد دیگر با استفاده از حساب‌های اجاره‌ای هیچ‌گونه ردی از خود به‌جا نمی‌گذارند که افزایش آگاهی درزمینه ی‌ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌تواند از وقوع جرائم سایبری پیشگیری کند.

منبع: پلیس فتا

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *