آنچه باید درباره انتقال حقوق مالکیت فکری بدانیم
نوشته شده توسط وکیل جرایم سایبری در ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ در بخش وکیل جرایم اینترنتی | بدون دیدگاه
قسمت دوم: انواع قراردادهای لیسانس
قراردادهای لیسانس از جنبههای مختلف به انواع مختلفی تقسیم میشوند که در ادامه به آن می پردازیم:
الف) تقسیم بندی بر اساس نحوه انتقال
• لیسانس عادی (لیسانس غیرانحصاری-Non-exclusive license): در این نوع لیسانس، لیسانس دهنده این حق را خواهد داشت که حق مالکیت فکری خود را علاوه بر لیسانس گیرنده به دیگر متقاضیان نیز اعطاء کند. بنابراین هم خود او قادر است از حق مالکیت فکری خود بهره برداری کند و هم میتواند اجازهی بهره برداری از این حق را به دیگران اعطاء کند.
• لیسانس انحصاری (Exclusive license): در این نوع لیسانس، لیسانس دهنده تعهد میکند که نه خود از حق موضوع قرارداد استفاده کند و نه حق اعطای مجوز بهره برداری از حق را به دیگران داشته باشد. به عبارت دیگر، مجوز بهره برداری فقط و فقط از آن یک نفر (لیسانس گیرنده) خواهد بود و لیسانس دهنده و اشخاص ثالث در این خصوص هیچ گونه حقی نخواهند داشت.
• لیسانس منفرد (Sole license): در این نوع از لیسانس، لیسانس دهنده خودش می تواند از حق مالکیت فکری استفاده کند امّا حق اعطای مجوز بهره برداری به اشخاص ثالث را ندارد.
** نکته: در صورتی که در قرارداد لیسانس، نوع آن ذکر نشده باشد، لیسانس، عادی و غیر انحصاری محسوب میشود.
ب) تقسیم بندی بر اساس دخالت ارادهی صاحب حق
• لیسانس ارادی: این نوع لیسانس با اختیار طرفین منعقد شده و از این جهت تفاوتی با سایر قرارداد ها ندارد. طرفین با درنظرگرفتن منافع خود به انعقاد قرارداد اقدام میکنند.
• لیسانس اجباری (Compulsory license): در این نوع از لیسانس، مقامات صلاحیت دار با احراز شرایط معین و با اهدافی خاص بدون اخذ اجازه از دارنده حق قراردادی با او منعقد کرده و عوضی معقول را نیز پرداخت میکنند. معمولا این نوع از قرارداد ها در شرایطی منعقد میشوند که صاحب حق از اعطای مجوز خودداری میکند در حالیکه جامعه به محصول او نیاز مبرم دارد و امتناع او منافع عمومی را به خطر میاندازد یا اینکه صاحب حق در ازاء مبلغی بسیار بالا، نامعقول و غیرمنصفانه به انعقاد قرارداد رضایت دهد که در این شرایط مجوز اجباری از او دریافت شده و مبلغ معقول و منصفانه به او پرداخت میشود.
ج) تقسیم بندی بر اساس قابلیت واگذاری
• لیسانس انتقالپذیر: این نوع از لیسانس از سوی لیسانس گیرنده قابل واگذاری به اشخاص ثالث است. یعنی لیسانس گیرنده میتواند قرارداد را به دیگری واگذار کند یا به عبارتی به اشخاص ثالث لیسانس فرعی (Collateral or subsidiary license) دهد. البته معمولا این اقدام منوط به رضایت لیسانس دهنده است و حتی ممکن است لیسانس دهنده این امر را ممنوع کند که به همین دلیل لیسانس گیرنده نمیتواند قرارداد را واگذار کند.
• لیسانس انتقالناپذیر: در بالا نیز اشاره شد که در صورتی که لیسانس دهنده، لیسانس گیرنده را از اعطای لیسانس به اشخاص ثالث منع کند در این صورت، لیسانس از نوع انتقالناپذیر است.
مصادیق مختلف حقوق مالکیت فکری قابلیت انتقال در قالب قرارداد لیسانس را دارند که در ادامه به چند نمونه از این موارد اشاره میشود:
• قرارداد لیسانس اختراع ( Patent license agreement)
در این نوع از قرارداد، حقوقی همچون ساخت، صادرات و واردات، عرضه برای فروش، فروش و استفاده از اختراع، در ازای مبلغی معین (حق الامتیاز) و برای مدتی معین به لیسانسگیرنده اعطاء خواهد شد.شایان ذکر است که بهرهبرداری از اختراع، محدود به منظوری خواهد بود که در قرارداد ذکر شده است.نکتهی بسیار مهم آن است که اگر مخترع قصد اعطای مجوز بهرهبرداری از اختراع خود را در خارج از کشور دارد باید حتما اختراع وی در آن کشور به ثبت رسیده باشد یا حداقل اظهارنامهی ثبت آن تقدیم شده باشد.
• قرارداد لیسانس طرح صنعتی (Industrial design license agreement)
در صورت توافق مالک طرح صنعتی (لیسانسدهنده) و شخص ثالث (لیسانسگیرنده)، بهرهبرداری از آن طرح در مقابل مبلغی معین به لیسانسگیرنده اعطاء میشود. بهرهبرداری از طرح صنعتی نیز یعنی ساخت، فروش و وارد کردن محصولات حاوی آن طرح صنعتی.
باید توجه داشت که در قراردادهای لیسانس طرح صنعتی باید مواردی ذکر شود از جمله: مدت زمان استفاده از طرح؛ نوع کالاهایی که طرح میتواند در آنها به کار رود؛ کشورهایی که لیسانس گیرنده حق دارد در آنها از طرح استفاده کند، که در این صورت باید طرح صنعتی در آن کشورها به ثبت رسیده باشد یا حداقل اظهارنامهی ثبت آن تسلیم شده باشد.
• قراردادهای اعطای مجوز استفاده از علامت تجاری
الف) قرارداد فرانچایز (Franchise agreement)
فرانچایز قراردادی است که بر اساس آن، امتیازدهنده (مالک علامت)، بهرهبرداری از علامت تجاری، عرضهی محصولات دارای علامت تجاری و شیوه کسب و کار و مدیریت مورد نیاز برای تولید آن محصولات را در برابر مبلغی معین و برای مدت زمانی معین به امتیازگیرنده واگذار میکند. امتیازدهنده بر امکانات و شرایط و نحوه تولید محصولات توسط امتیازگیرنده نظارت کامل داشته تا از کیفیت، سلامت و ایمنی محصولات او اطمینان حاصل کند و بدین ترتیب از شهرت و اعتبار علامت خود که قرار است بر محصولات امتیازگیرنده درج شود حفاظت و حراست کند.
به عبارت دیگر، فرانچایز را نباید تنها به حق استفاده از علامت تجاری محدود کرد. بلکه در این قرارداد علاوه بر علامت تجاری ممکن است دیگر حقوق مالکیت فکری مانند اسرار تجاری نیز مورد بهرهبرداری قرار گیرد. همچنین در این نوع قرارداد ممکن است شرایطی برای ارائهی دانش فنّی، آموزش مدیریت سیستم و جلب مشتری، کنترل کیفیت و غیره تعیین شود.
مثال بارزی از قراردادهای فرانچایز، رستورانهای مکدونالد است که با انعقاد قراردادهای فرانچایز متعدد در کشورهای مختلف به توسعهی کسب و کار خود پرداخته است. مجموعه هتلهای هیلتون نیز به همین شکل توسعه یافتهاند.
ب) قرارداد لیسانس علامت تجاری (Trademark licensing agreement)
لیسانس علامت تجاری نیز قراردادی است که در آن اجازه استفاده از علامت تجاری اعطاء میشود. امّا تفاوتهوایی با فرانچایز دارد که در ادامه مورد اشاره قرار میگیرد:
• نظارت در قرارداد لیسانس نسبت به قرارداد فرانچایز محدودتر است. برای مثال در لیسانس، امتیاز دهنده تنها به بررسی محصولات و فرآیند تولید آنها میپردازد و نسبت به سایر موضوعات نظارتی ندارد. در حالیکه در قرارداد فرانچایز نظارت گسترده بوده و بر روش تولید و امکانات و شرایط امتیاز گیرنده، مواد اولیهی تولید محصولات، آموزش پرسنل و غیره نیز اعمال میشود.
• در لیسانس علامت تجاری، معمولا شخصیت لیسانسگیرنده اهمیت چندانی ندارد و از این رو لیسانسگیرنده مجاز است تا مجوز خود را به ثالث انتقال دهد و با ممنوعیتی در این باب مواجه نیست. در حالیکه در قرارداد فرانچایز، شخصیت لیسانس گیرنده از باب تأثیری که ممکن است بر شهرت و اعتبار علامت بگذارد حائز اهمیت است و بدین جهت امتیاز گیرنده فقط با اجازهی امتیاز دهنده میتواند لیسانس فرعی منتقد کند.
منبع: همکاران سیستم
برگرفته از :
ابراهیم، رهبری، حقوق انتقال فناوری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، تهران، ۱۳۹۳
محسن، صفری، شهاب، مشهدیان، بررسی ماهیت قرارداد فرانچایز در حقوق ایران، فصلنامه حقوق مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره ۴۰، شماره ۱۰۱، بهار ۱۳۸۹
فرانشیز و تفاوت آن با لیسانس علامت تجاری http://vakilsara.ir
Patent application assignment, available at https://www.rocketlawyer.com/document/patent-application-assignment.rl#/