رونمایی از فاز اول دولت الکترونیک تا سه هفته آینده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی های صورت گرفته تا سه هفته دیگر فاز اول دولت الکترونیک رونمایی شود.

به گزارش سایبرلا (CYBERLAW) به نقل از میزان: محمود واعظی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه آی. سی. تی گفت: از موضوعات مهم در این زمینه مسئله پست بود که در این راستا وزارتخانه در دو سال اخیر به دنبال متحول کردن این بخش بوده است.

وی تاکید کرد: در این راستا ما پست هوشمند را طراحی و راه اندازی کردیم تا خدمات بیشتری به مردم داده شود همچنین پست بانک نیز دارای جایگاه بسیار برجسته ای برای ایجاد رونق کسب و کار و توسعه در روستاها و مناطق محروم است.

واعظی با اشاره به نگاه دولت به بخش آی سی تی گفت: قطعا این حوزه به عنوان پیشران و زیرساخت توسعه کشور محسوب می شود و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نقش مهمی داشته و قطعا زیرساخت توسعه کشور باید مجهز به آی.سی.تی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به این حوزه می توان در جهت توانمند کردن بخش های مختلف کشور و بالا بردن بهره وری تلاش کرد از این رو موضوعاتی مانند آی. تی . می تواند در توسعه خدمات همچون کشاورزی، صنعت و تجارت تأثیرگذار باشد.

واعظی ادامه داد: توسعه این زیرساخت ها موجب شفاف شدن اقدامات و جلوگیری از تبعیض، فساد و جعل می شود از طرف دیگر توسعه این بخش ها موجب تسهیل شدن امور و ارائه خدمات به مردم می شود.

وی با تاکید بر این که مهمترین وظیفه وزارت ارتباطات در حوزه فضای مجازی توسعه امکانات و تهیه زیرساخت ها است اظهار داشت:بخش های دیگر به مسائل فرهنگی و محتوایی توجه می کنند البته رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته مطالبی را در این رابطه مطرح کردند و قطعاً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در مسائل فرهنگی و تربیتی باید امکانات و تلاش بیشتری را در این بخش به کار گیرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی اظهار داشت: قطعا این حوزه یک فرصت محسوب می شود زیرا در دنیای امروز نمی توان بدون این ابزار امور را پیش برد از طرف دیگر این بخش نیز دارای تهدیداتی است به طوری که در دنیای امروز در فضای مجازی بخش هایی وجود دارد که عملا به تخریب اخلاق و کانون خانواده دامن می زند و ما باید به دنبال آن باشیم که ضمن استفاده از فرصت ها در جهت مقابله با تهدیدات عمل کنیم.

واعظی به رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش امنیت شبکه در کشور اشاره کرد و گفت: ما در این رابطه اعتبار مناسبی را از بودجه وزارتخانه اختصاص داده ایم همچنین در بحث صیانت اجتماعی ما به دنبال آن هستیم که با ایجاد یک شبکه پاک زمینه را برای استفاده بهتر مردم فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در دو سال نخست دولت یازدهم اقدامات بسیاری برای توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات صورت گرفت به طوری که در شرایط کنونی پهنای باند در داخل کشور به ۴ هزار گیگابایت ارتقاء یافته همچنین در حوزه اینترنت ثابت در ابتدای دولت یازدهم حدود ۴ میلیون مشترک وجود داشت که در شرایط کنونی این عدد به ۱۰ میلیون مشترک رسیده است.

وی یادآور شد: در حوزه اینترنت موبایل در گذشته ۲۰۰ هزار مشترک فعال بود که در شرایط کنونی ما به ۲۰ میلیون نفر خدمات ارائه می کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: براساس آمارها حدود ۱۷ درصد از فارغ التحصیلان در حوزه آی تی، الکترونیک و کامپیوتر هستند و سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر در این رشته ها فارغ التحصیل می شوند که باید برای اشتغال آنها برنامه ریزی مناسبی کرد از این رو تلاش بر این است که در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار شغل در حوزه آی تی ایجاد کنیم.

واعظی ادامه داد: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها به دنبال آن هستیم که امکانات زیرساختی در حوزه آی تی را در این مناطق افزایش دهیم از این رو در شرایط کنونی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای خطوط تلفن شده اند وی اضافه کرد:تلاش کرده ایم که از سال گذشته اینترنت را به روستاها ببریم و در این رابطه تا کنون حدود ۱۸ هزار روستا به اینترنت متصل شده اند و امسال نیز حدود ۱۲ هزار روستا در دستور کار است.

واعظی با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بومی سازی حوزه آی.سی.تی و ماهواره ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های صورت گرفته تا سه هفته دیگر فاز اول دولت الکترونیک رونمایی شود همچنین براساس برنامه ریزی ها شبکه ملی اطلاعات تا اواسط سال جاری راه اندازی خواهد شد.

واعظی اضافه کرد: علاوه بر این ضمن تلاش برای ساخت ماهواره های بومی به دنبال آن هستیم که در جهت توسعه ماهواره های ملی در عرصه بین المللی اقدام کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که انتخابات در ۷ اسفند و ۱۰ اردیبهشت عملا دموکراسی دینی را به کشورهای منطقه ای و بین المللی نشان داد، اظهار داشت: در شرایط کنونی شاهد ایجاد وضعیت خاصی در منطقه هستیم به طوری که امروز در کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، عراق و یمن مسائل و مشکلات بسیاری به ویژه مباحث افراطی گری بروز کرده است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی منطقه کشورها از جمهوری اسلامی انتظار دارند که نقش سازنده و تعیین کننده ای دررابطه با مسائل مختلف منطقه ای بازی کنند البته به برکت رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب، همبستگی مردم و ثبات و آرامش در کشور، جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور الگو شناخته شده است از این رو برای مدیریت شرایط کنونی منطقه لازم است که وفاق و همدلی در داخل را حفظ کنیم و قطعا نقش مجلس در این مقوله بسیار تعیین کننده و جدی است.

واعظی تصریح کرد: قطعا اگر قوه مقننه، مجلسی همراه و دارای وفاق و همدلی باشد می تواند به دولت و نظام برای انجام وظایف تعیین کننده کمک کند از این رو امیدوارم مجلس دهم در راستای منویات رهبری و حفظ مأموریت های ذاتی با قوای دیگر همراهی مناسبی داشته باشد.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *