مراقب کلاهبرداری و سرقت در حراجی‌های آنلاین عیدانه باشید

بعضی از آگهی های تبلیغاتی منتشر شده در شبکه های اجتماعی با هدف کلاهبرداری بوده و خریداران در ازای پرداخت پول کالایی دریافت نمی‌کنند.

یکی بخر دو تا ببر، خرید کن جایزه ببر، پیشنهادهای ویژه، تخفیف‌های باور نکردنی، حراج بزرگ اسفند ماه و…‌ از جمله جملاتی است که احتمالاً این روزها ‌در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی شنیده‌اید و هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. تبلیغاتی که درجهت ارائه خدمات و فروش کالا صورت گرفته و با استقبال عمومی هموطنان نیز مواجه شده است. سادگی در خرید، قابلیت مقایسه کردن، گاهی اوقات قیمت‌هایی پایین‌تر و ارسال رایگان کالا از جمله مواردی هستند که زمینه استقبال از اینگونه حراجی‌ها را فراهم آورده و کاربران اجناس مورد نظر خود را به آسانی انتخاب و خرید می‌نمایند.

به گزارش پلیس فتا، رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به روند رو به رشد این گونه حراجی‌ها گفت: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز و افزایش خرید‌های نوروزی هستیم لذا اغلب سایت‌های فروشگاهی و حراجی‌های آنلاین اقدام به تبلیغات گسترده کرده و اجناس خود را با تخیفات قابل توجهی ارائه می‌نمایند. هر چند این موضوع با استقبال عمومی مردم مواجه شده اما برخی از افراد سود‌جو با سوءاستفاده از اعتماد هموطنان عزیز اقدام به کلاهبرداری از آنان می‌نمایند.

سرهنگ دوم مهدی شکیب ادامه داد: متاسفانه برخی از پیام‌ها و آگهی‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی ‌خلاف واقع بوده و صرفاً با هدف کلاهبرداری از شهروندان طراحی شده و خریداران در صورت پرداخت بهای کالا مورد نظر، یا به کالای خود نمی‌رسند و یا کالای تحویلی به آنها تقلبی و متفاوت با کالای انتخابی می‌باشد.

وی با اشاره به این نکته که برخی از پیغام‌های تبلیغاتی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برای کالاهای خاص و ممنوعه می‌باشد، گفت: معمولاً در این‌گونه آگهی‌ها، شماره تلفن‌های ارائه شده جعلی بوده که بعد از پیگیری مشخص می‌شود این شماره‌ها متعلق به فردی غیر می‌باشد.

سرهنگ شکیب تاکید‌کرد: هموطنان گرامی باید نسبت به آگهی‌های منتشر شده دقت بیشتری داشته و با حساسیت نسبت به سایت فروشگاهی، از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید نمایند چرا که فروشگاه‌های دارای ENAMAD نه تنها تحت نظارت هستند، بلکه ملزم به رعایت قوانین نیز می‌باشند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری افزود: یکی از مهمترین شگردهای مجرمانه‌ای که در فروشگاه‌ها و حراجی‌های آنلاین صورت می‌گیرد، جعل و شبیه‌سازی درگاه‌های بانکی است که در اصطلاح به آن فیشینگ گفته می‌شود. بدین صورت که با ایجاد صفحاتی کاملاً مشابه با درگاه بانکی، اعتماد کاربر را مبنی بر ورود اطلاعات بانکی جلب کرده و شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضاء کارت بانکی را به سرقت برده و در فرصتی مناسب اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی قربانی می‌نمایند.

سرهنگ شکیب با اشاره به اینکه تنها تفاوت سایت‌های اصلی با سایت‌های جعلی و فیشینگ شده در آدرس سایت می‌باشد، افزود: آدرس این‌گونه سایت‌ها دارای تفاوتی بسیار ناچیز همانند کم و زیاد یا جابجا کردن حروف، حذف یا افزودن کارکترهایی همچون(-)،(_)،(.) و… می‌باشد، بنابراین همواره باید سعی شود آدرس را خود کاربر تایپ کرده و از رفتن به لینک‌هایی که در کانال‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود خودداری نمایند.

وی ادامه داد: یک دیگر از نکاتی که کاربران بعد از چک کردن نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه‌های مجازی، باید دقت کنند تا در دام فیشرها نیفتد، آدرس درگاه بانکی حتما باید HTTPS باشد، لذا درگاه‌هایی که از HTTP استفاده می‌نمایند نامعتبر و جعلی می‌باشند.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *