کلاهبرداری میلیونی با پیامک “شما برنده شده‌اید”

رییس پایگاه دوم پلیس فتا استان خراسان رضوى از شناسایى و دستگیرى عامل کلاهبردارى ۲۶۰ میلیون ریالی از شهروند مشهدى خبر داد.

به گزارش پلیس فتا، سرگرد هادى شرکاء در تشریح این خبر گفت: در پى مراجعه احدى از شهروندان مشهدى به پایگاه شمال پلیس فتا استان مبنى بر برداشت غیر مجاز مبلغ ۲۶۰ میلیون ریال از حساب وى، بررسى موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وى ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا پس از تشکیل پرونده و انجام تحقیقات فنى در خصوص شگرد به کار رفته و همچنین نحوه دسترسى غیر مجاز به حساب بانکى شاکى، به نتایجى متفاوت از سایر کلاهبردارى‌هاى مشابه رسیده و سرنخ‌هایى از شگرد کلاهبردار را کشف نمودند.

سرگرد شرکاء گفت: در ادامه فرایند تحقیقات مشخص شد متاسفانه شاکى مدتى قبل پیامی “تحت عنوان شما برنده شده‌اید” را دریافت کرده و به دنبال آن با ارسال کد ۵ رقمى براى فرد یا افراد ناشناس مورد کلاهبردارى قرار گرفته است.

وى در رابطه با نحوه دقیق این روش کلاهبردارى توضیح داد: شاکى با نصب اپلیکیشن بانکى روى گوشى خود و به دلیل عدم آشنایش با نحوه عملکرد این اپلیکیشن بانکی، ‌هنگامى که از سمت کلاهبردار پیامک “شما برنده شده‌اید” را دریافت کرده و کد درخواستى را براى وى ارسال مى‌کند، در واقع همان کد ۵ رقمى عضویت در اپلیکیشن بانکى را ارسال نموده و بدین طریق به کلاهبردار اجازه داده تا به واسطه اپلیکیشن موصوف به حساب بانکى وى دسترسى و در نهایت حسابش را خالى نماید.

رئیس پایگاه دوم پلیس فتا استان ادامه داد: در همین راستا و با انجام اقدامات فنى و پلیسی، کارشناسان پلیس فتا فرد کلاهبردار را شناسایى و دستگیر نموده که متهم نیز پس از دستگیرى با رویت شواهد غیر قابل انکار به جرم خود اعتراف نمود.

سرگرد شرکاء گفت: در این کلاهبردارى با توجه به شگرد به کار گرفته شده، میزان دقیق و تعداد قربانیان برداشت غیر مجاز به روش ذکر شده در دست بررسى مى‌باشد.

وى در پایان به شهروندان توصیه کرد: قبل از باور و اعتماد به هرگونه پیامک یا تماس تلفنى تحت عنوان شما برنده شده‌اید از جزییات موضوع مطلع شده زیرا در اکثر مواقع همین جمله کوتاه منجر به بالاترین سطح کلاهبردارى در کل کشور شده است. از این رو به شهروندان گرامى توصیه می‌گردد جهت پیشگیرى از برداشت‌هاى غیر مجاز اینترنتى، براى فعالیت‌هاى مالى خود حساب بانکى جداگانه‌اى در نظر گرفته و قبل از خرید و مبادلادت بانکى و اینترنتى به میزان لازم حساب خود را شارژ و از حساب اصلى خود براى پرداخت‌هاى اینترنتى استفاده ننمایند.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *