هویت کاذب کانون توجه کلاهبرداران سایبری

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از کشف یک فقره پرونده با موضوع کلاهبرداری با هویت کاذب خبر داد و از شهروندان خواست با هوشیاری کامل مراقب هویت پنهان افراد بویژه در دوران قرنطینه ناشی از اپیدمی ویروس کرنا باشند.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی درتشریح خبراظهار داشت: با توجه به رصد و پایش فضای سایبری توسط کارشناسان، مشخص شد فرد یا افرادی در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی پر مخاطب با هویت زنانه از سایر کاربران به بهانه های مختلف در قالب کمک های مردمی و یا درخواست های  غیراخلاقی کلاهبرداری می کرده اند که  موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: در ابتدا کارشناسان متوجه شدند تمامی مطالب منتشر شده در گروه ها و صفحات شبکه های اجتماعی شناسایی شده فاقد هویت واقعی بوده و مجرم جهت مظلوم نمایی و جلب توجه، هویت زنانه را برگزیده است.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: با تلاش کارشناسان پلیس فتا یکی از مظنونین شناسایی شد و جهت اقدام بعدی به پلیس فتا احضار شد. مظنون که از جرم خود بی خبر بود نسبت به شماره سیم کارت های ثبت شده به نام خودش اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: مدتی قبل کارت ملی خود را در اختیار فردی جهت ثبت نام خودرو قرار دادم و بعد از چند روز  پس از ثبت نام خودرو، کارت ملی ام را پس گرفتم و از سیم کارت های فعال شده به نام خودم  بی خبر بودم.

این مقام مسئول گفت: به‌دنبال تحقیقات فنی و پلیسی صورت گرفته  متهم اصلی پرونده مورد شناسایی قرار گرفت. وی که مردی جوان بود با دیدن شواهد لب به سخن گشود در اعترافاتش عنوان کرد با تقلید صدای زنانه از سایر کاربران فضای سایبری به بهانه های مختلف وجوهی را دریافت کرده و در حساب های افراد مختلف به گردش درمی آورده است و با این ترفند در طی مدت دوسال حدود مبلغ دو میلیارد ریال از قربانیان کلاهبرداری کرده است؛ البته مبلغ قطعی این پرونده در حال بررسی است.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی به کاربران توصیه کرد: هرگز اطلاعات هویتی خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند و با هوشیاری کامل مراقب هویت پنهان افراد بویژه در دوران قرنطینه ناشی از اپیدمی ویروس کرنا باشند.

منبع: پلیس فتا

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *