مشاغل جعلی مجرمان سایبری راهکاری برای اخاذی از کاربران است

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه بسیاری از مشاغلی که از سوی کاربران در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌شود، کذب می‌باشد و این ترفندی است برای به دام انداختن کاربران، گفت: کاربران باید مراقب باشند و فریب این مجرمان سایبری را نخورند و به هیچ عنوان اطلاعات محرمانه و شخصی و خصوصی خود را در اختیار این افراد قرار ندهند.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ محسن محمودی تصریح کرد: مجرمان سایبری با ادعای مشاور و روانشناس بودن، وکیل دعاوی، پزشک و… تلاش دارند تا اعتماد کاربران را جلب کرده و از آنها سوء استفاده نمایند.

وی افزود: این مجرمان سایبری با جمع آوری اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران در گام بعدی به دنبال اخاذی از شهروندان می‌باشند، لذا شهروندان باید توجه داشته باشند برای گرفتن خدمات از مشاوران، وکلا، پزشکان و… به دفتر کار و یا مطب آنها مراجعه نمایند.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: متاسفانه کاربران بدون توجه به اینکه، این ادعا می‌تواند دروغ باشد و بدون تحقیق و استعلام از مراکز مربوطه در خصوص صحت شغلی این افراد، به راحتی به آنها اعتماد کرده و اطلاعات شخصی و محرمانه خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی با اشاره به یکی از این دست پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا گفت: مجرم که خود را در قالب پزشک در شبکه اجتماعی تلگرام معرفی می‌کرد، با سوء استفاده از اعتماد کاربران و اخذ تصاویر شخصی و خصوصی این افراد در پی اخاذی بود.

سرهنگ محمودی با اشاره به دستگیری متهم این پرونده گفت: متهم هنگام بازجویی عنوان کرد که با ایجاد گروهی در شبکه‌ اجتماعی تلگرام و معرفی خود به عنوان پزشک با شاکیان ارتباط برقرار می‌کرده و سپس با جلب اعتماد در جهت رفع مشکل بیماری، تصاویر و فیلم‌های خصوصی آنها را به دست آورده و از این طریق شروع به تهدید، اخاذی و درخواست روابط غیراخلاقی می‌کرده است.

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی ادامه داد: هر چند متهم این پرونده دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد، اما آسیب‌های روحی و روانی که به شاکیان این پرونده وارد شده بود به این راحتی قابل درمان نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: کاربران باید بسیار مراقب باشند تا در دام اینگونه مجرمان سایبری نیفتند، مجرمانی که با سوءاستفاده از اعتماد آنها اهداف مجرمانه در سر دارند.

سرهنگ محمودی با بیان اینکه برای دریافت هرگونه خدمات در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی، مثل مشاوره ازدواج، تحصیلی، حقوقی، درمانی و… حتما مطمئن گردید که این سایت یا گروه حتما برای همان فرد است، گفت: سوءاستفاده از نام و شهرت این کارشناسان در فضای مجازی امری رایج است که از سوی مجرمان صورت می‌گیرد. پس بهتر است برای دریافت هرگونه خدمات از این عزیزان حتما به دفتر کار یا مطب آنها مراجعه نمائیم.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *