صفحات یا کانال‌های جعلی به نام هنرمندان یا ورزشکاران دام‌هایی برای کلاهبرداری

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از بارگذاری صفحات و کانال‌های جعلی و با نام چهره‌های هنری و ورزشی در شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و گفت: برخی از کانال‌ها و صفحات راه اندازی شده در شبکه‌های اجتماعی، مربوط به چهره‌های هنری و ورزشی نیست بلکه با سوءاستفاده از نام و تصویر این عزیزان درست شده است.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ دوم مهدی شکیب با بیان اینکه، افراد سودجو با اهداف خاص اقدام به راه‌اندازی کانال و صفحه در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، اظهار کرد: کاربران در عضویت در این کانال‌ها و صفحات مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

وی تبلیغات کالا و خدمات را یکی از اهداف اینگونه صفحات جعلی منتسب به چهره‌های هنری و ورزشی دانست و افزود: در کنار این دست اهداف، شاهد اهداف مجرمانه‌ای مثل کلاهبرداری، اخاذی، هتک حیثیت و… هستیم، لذا کاربران باید در عضویت در این کانال‌ها یا صفحات دقت بیشتری داشته باشند.

سرهنگ دوم شکیب یکی از مهمترین تهدیدات فضای سایبری را جعل هویت خواند و گفت: از این رو کاربران باید عضویتی هوشمندانه در شبکه‌های اجتماعی داشته و تنها به نام و عکس منتشر شده اکتفا نکنند.

وی ادامه داد: جمع آوری کمک برای نیازمندان یا بیماری‌های خاص دیگر ترفندی است که با استفاده از شهرت و آوازه چهره‌های هنری و ورزشی در فضای سایبر صورت می‌گیرد. در حالیکه کمک‌های جمع‌آوری شده از سوی این کانال‌ها یا صفحات هیچگاه به دست نیازمندان نمی‌رسد.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا هتک حیثیت و اخاذی را یکی دیگر از جرائم این قبیل کانال‌ها و صفحات دانست و گفت: گردانندگان این صفحات و کانال‌ها با ایجاد رابطه دوستی با جنس مخالف و جمع آوری عکس‌های خصوصی و اطلاعات شخصی و مهم به دنبال اخاذی از کاربران هستند و در صورت عدم موفقیت آبروی قربانی خود را به چوب حراج می‌گذارند.

سرهنگ دوم شکیب تاکید کرد: لذا کاربران به هیچ عنوان عکس یا پیام‌های خصوصی در این صفحات یا کانال‌ها برای مدیران یا گردانندگان و یا دیگر اعضای گروه نگذارند چرا که این امر می‌تواند نقض حریم خصوصی آنها را در پی داشته باشد.

وی تاکید کرد: افرادی که در فضای مجازی به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی مثل چهره‌های هنری یا ورزشی و غیره، بدون اطلاع آنها، سایت یا کانال درست می‌کنند با شکایت فردی که صفحه به وی منتسب شده مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: متاسفانه برخی از افراد و چهره‌های مشهور هنری و ورزشی که به نام آنها صفحه، کانال یا گروه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است هیچگونه اقدام قضایی نمی‌کنند و به صرف اعلام آن در یک برنامه تلویزیونی یا مصاحبه با یک نشریه که آنها در فضای سایبر یا شبکه های اجتماعی فعال نبوده و هیچگونه صفحه یا کانالی ندارند، فرصت سوء استفاده از نام خود را به کلاهبرداران سایبری میدهند.

سرهنگ دوم شکیب تاکید کرد: این عزیزان حتما باید پیگیر این موضوع بوده تا نه تنها مانع از سوء استفاده از نام و آوازه خود شوند بلکه جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌هایی که به نام آنها صورت می‌گیرد و افراد ساده و بی‌گناه قربانی آن می‌شوند را بگیرند.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *