زائران مراقب کلاهبرداری های سایبری باشند

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به حجم بالای درخواست برای عزیمت به زیارت عتبات عالیات در ایام محرم و به خصوص اربعین حسینی(ع) گفت: متاسفانه در این ایام شاهد وقوع کلاهبرداری های مختلف از مشتاقان زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) هستیم.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ دوم مهدی شکیب در ادامه گفت: مجرمان سایبری با استفاده از جملات جذاب و اغواکننده و بهره بردن از ترفندهای گوناگون سعی دارند هموطنان عزیز را فریب داده و به بهانه‌های مختلف از آنها کلاهبرداری نمایند.

وی افزود: ارائه تخفیف‌های مختلف در این ایام، یکی از شگرد‌هایی است که مجرمان سایبری از آن برای فریب زائران حرم امام حسین(ع) استفاده می‌کنند. تخفیف در تهیه بلیط، تهیه ویزا، اقامت در ایام مسافرت، برنده شدن در جشنواره‌ها و قرعه‌کشی‌ها و…. از جمله مواردی هستند که احتمال سوءاستفاده و کلاهبرداری از هموطنان در این ایام را بالا می‌برد.

سرهنگ شکیب ادامه داد: یکی از متداول‌ترین شگردهایی که این روزها مورد توجه افراد سودجو قرار گرفته، ارسال پیامک و یا برقراری تماس تلفنی و اعلام برنده شدن فرد قربانی در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها می‌باشد. اینجاست که از تخفیف‌های ویژه (پرداخت نیمی از هزینه‌های مسافرت، اقامت رایگان و…) به شهروندان خبر داده شده و سعی می‌شود کاربران را ترغیب به انجام خواسته‌های خود نمایند.

این مقام مسئول در تشریح این شگرد گفت: این افراد با برقراری تماس تلفنی و سوءاستفاده از عناوین برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی یا اپراتورهای تلفن همراه، از برنده شدن کمک هزینه سفر به کربلای معلی خبر داده و از کاربران می‌خواهند برای دریافت جایزه خود و ثبت نام نهایی، مبالغی را به حساب آنها واریز نموده و یا به دستگاه‌های ATM مراجعه نموده و با گرفتن موجودی از واریز مبلغ جایزه به حساب خود مطمئن شوند.

سرهنگ شکیب تغییر زبان دستگاه عابر بانک را مرحله دیگری از کلاهبرداری دانست و گفت: افراد سودجو به بهانه‌های مختلف از قربانیان می‌خواهند با تغییر زبان دستگاه از فارسی به انگلیسی وارد اطلاعات حساب بانکی خود شده و با گرفتن موجودی از واریز وجه به حساب خود مطلع شود. به علت عدم آشنایی اکثر هموطنان نسبت به زبان انگلیسی، قربانی را به مرحله تغییر رمز‌های بانکی هدایت کرده و با تغییر رمز دوم امکان برداشت غیر مجاز از حساب بانکی قربانی را برای خود فراهم می‌کنند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری در توصیه به کاربران تاکید‌کرد: به هیچ عنوان به اینگونه آگهی‌ها و تماس‌ها توجه نکنید و از ارائه رمز‌های بانکی خود به دیگران جداً خودداری نمایید. همچنین اگر قرار است وجهی به حساب شما واریز شود تنها کافی است شماره کارت یا شماره حساب خود را در اختیار فرد واریز کننده قرار دهید.

سرهنگ شکیب تاکید کرد: زبان انگلیسی در دستگاه‌های ATM برای توریست‌ها و گردشگران طراحی شده و هیچ تفاوتی با زبان فارسی ندارد. لذا در صورت عدم آشنایی با زبان انگلیسی از تغییر زبان دستگاه جداً خودداری نمایید.

وی با بیان اینکه سفر به کربلای معلی و نجف اشرف آرزوی مشترک اکثر ایرانی‌هاست، گفت: مجرمان سایبری با اطلاع از این موضوع و سوءاستفاده از شور و اشتیاق این عزیزان، سعی دارند با ترفند‌های مختلف کاربران را ترغیب و تشویق به انجام خواسته‌های خود نمایند. از دیگر ترفندهایی که ممکن است مجرمان سایبری را ترغیب به کلاهبرداری از مشتاقان حسینی نماید، ثبت نام برای تهیه ویزا و تهیه بلیط رفت و برگشت و اقامت در ایام زیارت می‌باشد.

سرهنگ شکیب ادامه داد: مشخصات فردی، خانوادگی و اطلاعات بانکی از جمله مواردی است که مجرمان سایبری با برنامه‌ریزی هدفمند و پیش‌بینی شده به دنبال به دست آوردن آنها بوده و از طریق راه‌های مختلف سعی می‌کنند این اطلاعات را به دست آورده و اهداف مجرمانه خود را عملی نمایند.

وی با هشدار به متقاضیان اعزام به عتبات عالیات، افزود: شهروندان فریب این گونه افراد را نخورند و طبق موازین سازمان حج و زیارت در خصوص سفرهای زیارتی اقدام کنند تا زمینه برای کلاهبرداری این گونه افراد فراهم نشود.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد سودجو با برپایی تورهای مسافرتی و زیارتی و ثبت نام از زائران، قصد دارند اهداف مجرمانه خود را دنبال کرده و با دریافت اطلاعات مهم کاربران از آنها سوءاستفاده نمایند. مهمترین اطلاعاتی که احتمال سرقت آنها وجود دارد، اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضاء و cvv2 می‌باشد که زمینه برداشت غیر مجاز از حساب را فراهم می‌آورد.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با تاکید بر رعایت نکات ایمنی به کاربران و زائران عزیز توصیه کرد: برای ثبت نام و تهیه ویزا و اعزام به کربلای معلا باید به منابعی مراجعه کرد که مورد تایید سازمان حج و زیارت باشد.

سرهنگ شکیب افزود: بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت،‌ در همین راستا سامانه سماح به نشانی https://samah.haj.ir از تاریخ ۴ مهر ماه سال ۹۷ در دسترس هموطنان گرامی است.

این مقام مسئول با اشاره به سایت‌های فیشینگ دقت در آدرس فرم‌های ورود اطلاعات را مهم دانست و گفت: سایت‌های جعلی فیشینگ کاملاً شبیه به سایت‌های اصلی بوده و در ظاهر تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت آنها در آدرس آنهاست که سایت‌های جعلی دارای کاراکتر یا حروفی کمتر یا بیشتر می‌باشند. لذا دقت در آدرس فرم‌های ورد اطلاعات و همچنین درگاه‌های بانکی بسیار مهم می‌باشد. بنابراین دقت و احراز اصالت آدرس صفحات مهم که ورود اطلاعات شخصی یا نام کاربری و کلمات عبور یا اطلاعات کارت بانکی در آنها وارد می‌شود دارای اهمیت زیادی می‌باشد.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *