تغییر حربه فیشینگ کاران برای دسترسی به حساب بانکی افراد

رییس پلیس فتا استان خراسان رضوی به شهروندان اعلام خطر جدی کرد: فیشینگ حساب های بانکی این بار با ارسال ابلاغیه های الکترونیک جعلی توسط فیشینگ کاران انجام می شود .

رییس پلیس فتا استان خراسان رضوی سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح خبر گفت: طی ایام جاری متاسفانه شاهد حضور تعدادی از شهروندان مالباخته با شگردی تازه در فضای مجازی بودیم .

وی افزود: در بررسی های صورت گرفته از مالباختگان حاضر در پلیس فتا مشخص شد تمامی شکات متاسفانه تحت تاثیر دریافت پیامکی با عنوان ابلاغ الکترونیک قرارگرفته و در پی واریز مبلغ بیست هزار ریال با خطای ناشناخته مواجه شده و در نهایت دقایقی بعد ازدریافت پیامک، حساب بانکی آنها خالی شده است که طی برآورد صورت گرفته از ۸ تن از شهروندان مبلغ ۱۲میلیارد ریال برداشت غیر مجاز صورت گرفته است.

این مقام انتظامی بیان داشت: با بررسی های صورت گرفته از حساب بانکی مالباختگان مشخص شد این افراد متاسفانه پس از دریافت پیامک ابلاغ الکترونیک جعلی ؛ در ابتدا با کلیک بر روی لینک دریافت شده بدون اطلاع از عملکرد برنامه دریافتی لینک موصوف را باز نموده و دسترسی های لازم را به  برنامه داده اند غافل از اینکه این لینک حاوی جاسوس افزار بوده و با دسترسی به  پیامک های فرد قربانی، پیامک های وی را در اختیار عامل کلاهبرداری قرار داده است که در این رابطه تلاش های موفقیت آمیزی در جهت شناسایی متهمین کلاهبرداری موصوف شده است که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

در ادامه سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: مجرمین سایبری که پس از پویا شدن رمز دوم به خوبی می دانند به نحوی باید به رمز پویا افراد دسترسی پیدا کنند نقشه خود را طی چند مرحله اجرایی می نمایند و در مرحله اخر برای دستیابی به وجوه سرقت شده طعمه های خود را از کاربران فضای سایبر انتخاب نموده و با درج آگهی فروش وام و یا کار در منزل از کاربران می خواهند اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار آنها قرار دهند تا بدین شکل وجوه سرقت شده را پولشویی نمایند.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر سبک و تسهیل بسیاری از امور جاری درزندگی بواسطه حضور فناوری اطلاعات و ارتباطات می طلبد شهروندان جهت پیشگیری از مخاطرات جبران ناپذیر این فضا آگاهی خود را نسبت به استفاده صحیح از بستر فضای سایبر بالا برده و نسبت به نصب برنامه از منابع نامشخص اکیدا خودداری نمایند .

پیشنهاد دیگر رییس پلیس فتا استان خراسان رضوی در پیشگیری از برداشت های غیر مجاز به شهروندان استفاده از کارت هایی با حداقل موجودی و توجه به دامنه آدرس اعلام شده می باشدبه طور مثال سامانه ابلاغ الکترونیکی دادسرا به آدرس https:‎//eblagh.adliran.ir می باشد و هرگونه تغییری در آدرس موصوف به منزله فیشینگ می باشد.

منبع: پلیس فتا

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *