امنیت خرید‌ آنلاین

امنیت‌ سایبری در حال‌حاضر یک موضوع فوق‌العاده است. با بیش از ۳/۵ میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان، میلیون‌ها فرصت برای هکرها جهت بهره‌برداری وجود دارد و در سال‌های اخیر، “جمعه سیاه” و “دوشنبه سایبری” اهدف اصلی برای مجرمان‌ سایبری است که باعث ایجاد کلاهبرداری‌ هایی می‌شود که قربانیان را گمراه می‌کنند.

به گزارش نت کورپ، اگر ما به تمام گزارش‌های نقض‌ سایبری در سال گذشته نگاه‌کنیم، به وضوح می‌توانیم زمان‌ مجاز برای مجرمان‌ اینترنتی را مشاهده‌ کنیم و بسیاری از نقض‌های رخ‌داده در سال گذشته را می‌توان به سه عامل عمده؛ “عامل انسانی”، “هویت‌ها و اعتبار” و “آسیب‌پذیری‌ها” نسبت داد. گزارش‌های عمومی، بیش از ۵۰۰ نقض‌ اطلاعات را شرح‌ می‌دهد و بیش از ۲ میلیارد پرونده به تنهایی در این سال به سرقت رفته‌ است.

هر روز میلیاردها نفر از مردم برای تأمین خدمات‌ آنلاین به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند تا بتوانند آخرین اخبار، بهترین معاملات، ارتباط با دوستان، اشتراک‌گذاری موسیقی و فیلم‌ها، مشاوره برای سلامتی و دسترسی به اطلاعات‌مالی را بدست‌آورند. آنها با استفاده بیشتر از خدمات‌ آنلاین، به‌سرعت تبدیل به هدفی برای مجرمان‌ اینترنتی و هکرها می‌شوند. مهم این‌است که بدانید که چگونه مجرمان‌ سایبری قربانیان خود را هدف قرار می‌دهند، چه‌کاری می‌توانید انجام‌دهید تا خطر را کاهش‌دهید و برای مهاجمان که اطلاعات، هویت و یا پول شما را سرقت می‌کنند، چالش‌برانگیز باشد.

در اینجا ۸ نکته ساده وجود دارد که همه خریداران‌ آنلاین می‌توانند از آن بهره‌مند شوند:

۱٫ اطلاعات قابل‌‌شناسایی شخصی را محدود کنید

آیا شما در حال ایجاد یک حساب‌کاربری جدید هستید یا اگر قبلاً یک حساب موجود داشته‌باشید، اطمینان حاصل‌کنید که فقط اطلاعات اصلی مورد نیاز برای فعال‌شدن حساب‌کاربری را واردکنید و اطلاعاتی بیش‌از حد و اضافی نداشته‌باشید که می‌تواند شما را در معرض خطر قراردهد. بسیاری از خدمات سعی خواهند‌کرد شما را وسوسه کنند تا اطلاعات‌بیشتری مانند تاریخ‌تولد، آدرس‌منزل، جزئیات مکان و شماره‌های تلفن‌همراه را به‌دست آورند تا دیگران بتوانند شما را پیدا کنند، اما در واقع این‌امر باعث افزایش خطرات‌امنیتی سایبری می‌شود و مجرمان‌ اینترنتی نیز این اطلاعات را پیدا می‌کنند. اگر قبلاً این اطلاعات را اضافه کرده‌اید آنها را پنهان‌کرده یا از پروفایل خود حذف‌کنید.

۲٫ تنظیمات امنیتی پیش‌فرض را افزایش دهید

بسیاری از وب‌سایت‌ها، حفظ حریم‌خصوصی را حذف می‌نمایند و همچنین در این وب‌سایت‌ها امنیت اختیاری است. قبل از هرکاری مطمئن‌شوید که گزینه‌های حفظ حریم‌خصوصی و امنیت در وب‌سایت موجود‌است و آنها را فعال‌کنید. حساب‌کاربری خود را کمتر مشاهده‌کنید و اطمینان حاصل‌کنید که امنیت برای داده‌ها یا خدماتی که شما قصد استفاده از حساب را دارید، کافی‌است. اگر احرازهویت چندعاملی در دسترس باشد از یک برنامۀ تأییدکننده SMS استفاده‌کنید. دقت‌کنید که هشدارها و اعلان‌ها را در حساب‌های خود فعال‌کنید تا نسبت به هر فعالیت مشکوک هشدار داده‌شود، همچنین هنگامی‌که کسی سعی در “تگ‌کردن” شما دارد، مطمئن‌شوید که دریافت اعلان‌ها را محدود کنید.

۳٫ از گذرواژه‌های کلیدی و ترکیبی از اعداد و حروف استفاده‌کنید

هنگام انتخاب رمز عبور، مطمئن‌شوید رمز عبور قوی و غیرقابل حدس را انتخاب‌کنید که برای آن حساب، منحصربه‌فرد است. سالهاست که بسیاری از وب‌سایت‌ها کار بزرگی انجام نمی‌دهند که به شما بگویند میانگین ضریب‌ امنیت و انتخاب تعداد کاراکتر گذرواژه شما در چه حدی است و اگر ضعیف بوده آن‌را تغییر دهید. این مسئولیت شماست که به‌طور مطمئن از حساب خود به‌ شکل عاقلانه محافظت کنید. اگر حساب‌های زیادی دارید از یک رمزعبور منحصربه‌فرد جهت مدیریت و امنیت آسان‌تر استفاده‌نکنید، و از گذرواژه‌های قوی و غیرقابل حدس کلیدی و ترکیبی از اعداد و حروف استفاده نمائید.

۴٫ به HTTPS توجه کنید

مطمئن شوید که وب‌سایت‌ها در URL خود از HTTPS استفاده می‌کند، زیرا این امر تضمین‌می‌کند که داده‌ها بین مرورگر وب، رمزگذاری شده‌ می‌باشد. این امر، توانایی هر فردی را از نظارت یا مشاهده اطلاعات شما محدود می‌کند.

۵٫ در صورت امکان، از چندین هویت دیجیتال استفاده کنید

حساب‌های متعدد برای کاهش خطر اطلاعات خود، ایجاد کنید. برای مثال، چند حساب پست‌الکترونیکی راه‌اندازی نمائید؛ یکی برای استفاده از ارتباطات و دیگری برای مواردی مانند خبرنامه‌های آنلاین مختلف، Wi-Fi و سایر سرویس‌هایی که نیاز به یک آدرس ایمیل دارند، و همچنین برای ایجاد پست‌الکترونیک جهت بازنشانی گذرواژه‌هایی که دارای تنظیمات‌ امنیتی بالاتر هستند، استفاده‌کنید که این‌امر، خطر احتمالی را محدود نموده و کاهش‌ می‌دهد.

۶٫ محدود کردن آنچه که شما بر روی Wi-Fi عمومی انجام‌می‌دهید

بهتر است بدون VPN از شبکه Wi-Fi عمومی استفاده‌کنید. در عوض، هنگامی‌که امنیت بسیار مهم است؛ از شبکه سلولی (۳G/4G/LTE) استفاده‌کنید. هنگامی که از Wi-Fi عمومی استفاده‌می‌کنید، از فروشنده برای نام صحیح نقطه دسترسی Wi-Fi بپرسید که آیا امنیت آن وجوددارد و آیا هکرها برای انتشار Wi-Fi خود با نام‌های مشابه رایج هستند؟ و نیز شما برای غیرفعال کردن اتصال خودکار Wi-Fi یا درخواست اتصال به شبکه‌ها اطمینان حاصل‌کنید؛ زیرا هکرها از نقاط دسترسی Wi-Fi با نام‌های معمول مانند “فرودگاه” یا “کافه” استفاده می‌کنند تا دستگاه شما را بدون اطلاع و دانش شما به‌طور خودکار متصل کنند، در ضمن شبکه Wi-Fi انتخابی را به یاد داشته‌باشید. همچنین در زمان استفاده از Wi-Fi عمومی، روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید و از تبلیغاتی که می‌توانند شما را به وب‌سایت‌های خطرناک هدایت‌کنند آگاه باشید. دقت‌کنید که از یک کاربر استاندارد استفاده‌کنید، در حالی‌که به‌طور قابل ‌توجهی امکان نصب بدافزار مخرب را کاهش می‌دهد. در نهایت، همیشه فرض‌کنید که کسی اطلاعات شما را بر روی Wi-Fi عمومی نظارت می‌کند.

۷٫ قبل از این‌که روی دکمه‌ای کلیک کنید، توقف‌نموده و معتبر و قابل‌اطمینان بودن آن‌را بررسی‌کنید

ما یک جامعه از کلیک‌کنندگان هستیم و علاقه‌داریم بر روی چیزهایی مانند hyperlinkها کلیک کنیم. اما همیشه باید مراقب باشید که هرگونه پیامی را با یک لینک پرسیده باشید و از خود بپرسید آیا این مورد انتظار می‌رود؟ آیا کسی که آن‌را می‌فرستد را می‌شناسیم؟ در مواردی قبل از کلیک‌کردن بر روی چیزهایی که ممکن‌است بدافزار، باج‌افزار و یا ابزار دسترسی از راه دور یا چیزی که می‌تواند به سرقت برود یا به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند، از شخص ارسال کننده بخواهید برای چه مواردی این لینک را ارسال کرده‌است. در مجموع، تقریباً ۳۰% از افراد روی لینک‌های مخرب کلیک می‌کنند؛ در این‌صورت باید بیشتر آگاه و مطلع باشیم و قبل از کلیک‌کردن، توقف‌نموده و فکر کنیم.

۸٫ مبالغ را با استفاده از کارت ‌اعتباری یا کارت‌ هزینه به‌صورت امن پرداخت کنید

هنگام خرید‌آنلاین، ابتدا مطمئن‌شوید که وب‌سایت از HTTPS استفاده می‌کند. از طریق Wi-Fi عمومی خرید نکنید و ترجیح‌دهید از کارت‌ اعتباری استفاده‌کنید و یا پرداخت‌های امن را که در هنگام خرید‌ آنلاین به جای استفاده از کارت‌ اعتباری که حفاظت کمتری دارد، انجام دهید. در پایان، اطمینان حاصل‌کنید که با بهترین شیوه‌های آنلاین در امان بمانید و از قربانی‌شدن جرم و جنایات‌ سایبری جلوگیری کنید.

ترجمه: وحید ذبیح‌اله‌نژاد

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *