اغفال دختر بیمار و تهدید به انتشار تصاویر توسط مجرم سایبرى

رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى گفت: عامل ایجاد گروه منافى عفت در یکى از شبکه‌هاى اجتماعى پرمخاطب توسط پلیس فتا استان خراسان رضوى شناسایى و دستگیر شد.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ جواد جهانشیرى در تشریح خبر اظهار کرد: با مراجعه و شکایت دختر نوجوانى به همراه مادرش به پلیس فتا مبنى بر مزاحمت و انتشار تصاویر شخصى شاکیه در فضاى سایبرى، رسیدگى به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

این مقام ارشد انتظامی افزود: شاکیه که ۱۶ سال بیشتر نداشت در اظهارات اولیه خود به کارشناسان پلیس فتا با اظهار ندامت از آشنایى خودش در یکى از شبکه‌هاى اجتماعى پیام‌رسان با متهم عنوان نمود چند پیام براى متهم ارسال و با عضویت در گروه، راه ورود این متهم را به زندگى خویش، باز کرده است.

وی ادامه داد: شاکیه توسط یکى از دوستانش به گروهى دعوت شده و در این گروه که افراد متعدد و ناشناسى عضو بودند تعدادى از دختران با تعدادى از پسران مطالبى را به اشتراک گذاشته و سایر افراد گروه در این رابطه اظهار نظر مى‌کردند تا اینکه یکى از افراد عضو در گروه به محیط خصوصى شاکیه آمده و با مهربانى از پستى که در رابطه با بیمارى‌اش گذاشته بود، سوال کرده و با دلجویى از دکتر متخصصى که قادر به درمان بیمارى شاکیه بود مطالبى را برایش ارسال کرده است و در ادامه این آشنایى با سماجت متهم که اطلاعات بیشترى از شاکیه داشته باشد، آدرس منزل و مدرسه وى را دریافت نمود.

سرهنگ جهانشیرى گفت: متاسفانه از همین جا نقطه مزاحمت براى شاکیه آغاز گردید و متهم در ادامه براى اینکه آبروى شاکیه را در پیش همسایه و دوستان مدرسه‌اش نبرد، تعدادى عکس از شاکیه درخواست کرده و سپس از وی تقاضاى ۵ میلیون ریال وجه نمود تا عکس‌هاى شاکیه را منتشر نکند و در ادامه براى گرفتن زهر چشم از شاکیه تعدادى از عکس‌هایش را براى مادر شاکیه ارسال نمود که خوشبختانه به محض اینکه مادر شاکیه از جریان مزاحمت مطلع شد به همراه دخترش به دادسراى جرایم رایانه‌اى در مشهد مراجعه کرده و با دریافت مرجوعه قضایی، این مورد مزاحمت را جهت شناسایى و دستگیرى متهم به پلیس فتا اطلاع داده و کارشناسان پلیس فتا براى دستگیرى متهم اقدام خود را آغاز نمودند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی تصریح کرد: بلافاصله کارشناسان دایره اخلاقى رسیدگى به جرایم سایبرى وارد عمل شده با اقدامات فنى و پلیسى متهم را شناسایى و با هماهنگى قضایى وى را دستگیر نمودند.

وی گفت: متهم که ۱۹ سال بیشتر نداشت در مواجهه با ادله فنى جرم خود را پذیرفت و انگیزه خود را از ارتکاب جرم، کسب منفعت مالى دانست.

سرهنگ جهانشیرى افزود: متاسفانه در بازبینى ادله جرم دیجیتالى از متهم، شاهد تعداد تصاویر غیر‌اخلاقى با حجم زیاد روى گوشى متهم بوده و از آن مهمتر اینکه متهم ذکر شده گرداننده گروهى غیر‌اخلاقى در یک شبکه‌ اجتماعى بود که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قضایى به دادسرا رسیدگى به جرایم رایانه‌اى معرفى شد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در پایان به کاربران جوان فضاى سایبرى توصیه کرد: با استفاده و کاربرد صحیح از فضاى سایبر و تکنولوژى‌هاى پیرامون آن و به ویژه با رعایت “اخلاق سایبرى” حافظ و پاسدار میراث غنى ایرانى اسلامى وطن باشیم.

وی همچنین در توصیه به کاربران گفت: به هیچ عنوان تصاویر خصوصی خود را برای کسی در فضای سایبر یا شبکه‌های اجتماعی  ارسال نکنید.

سرهنگ جهانشیری اعتماد به دیگران را در شبکه‌های اجتماعی اشتباه خواند و گفت: مجرمان سایبری در این فضا با نزدیک شدن به کاربران قصد جمع آوری اطلاعات محرمانه و خصوصی فرد را دارند و در صورت موفقیت به دنبال عملی کردن اهداف شوم خود هستند. لذا به هیچ عنوان از به اشتراک گذاشتن یا ارسال اطلاعات محرمانه و خصوصی خود حتی اطلاعات ساده به دیگران خودداری نمائید.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *