آسیب‌پذیری گوشی‌های هوشمند در برابر ردیابی موقعیت مکانی حتی با GPS خاموش

اخیراً محققان دریافته‌اند که داده‌های گوشی هوشمند می‌تواند برای ردیابی موقعیت کاربران حتی زمانی‌که GPS تلفن خاموش است، استفاده شود. یک تیم امنیتی از دانشگاه پرینستون برای نشان‌دادن نقض حریم‌خصوصی تلفن‌های هوشمند، اقدام به توسعۀ یک نرم‌افزار کردند که می‌تواند موقعیت مکانی افراد را یافته و آن‌ها را توسط تلفن‌های هوشمندشان حتی اگر سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا GPS آن‌ها خاموش باشد، ردیابی کند.

به گزارش تچ اکسپلور، این نرم‌افزار که PinMe نام‌گذاری شده‌است، برخلاف GPS که برای دسترسی نیازمند مجوز است، از اطلاعاتی که هم اکنون بر روی تلفن‌های هوشمند ذخیره شده‌است، استفاده می‌کند. این اطلاعات مربوط به محاسبات عمومی نقشه‌ها و آب و هوا است. این اطلاعات کمک می‌کند که تشخیص‌دهیم یک فرد توسط ماشین یا اتوبوس یا هواپیما و یا پیاده سفر کرده‌است و یا جدولی از مسیرهای پیموده‌شده توسط او را بدست بیاوریم.

این تیم تحقیقاتی گزارش خود را در جورنال IEEE در ۱۵ سپتامبر با عنوان “Multi-Scale Computing Systems” منتشر کردند. این نرم‌افزار نوشته‌شده توسط آن‌ها از مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها استفاده می‌کند که می‌تواند یک فرد را با استفاده از پردازش اطلاعاتی نظیر آدرس IP دستگاه، محدودۀ زمانی (time zone) و اطلاعات دریافتی از سنسورها ردیابی کند. از جمله اطلاعات مربوط به سنسورها می‌توان به جزئیات قطب‌نما (ژیروسکوپ)، خواندن فشار هوا از فشارسنج و داده‌های شتاب‌سنج اشاره کرد.

آقای Prateek Mittal دستیار پروفسور در دانشکده مهندسی الکترونیک دانشگاه پرینستون گفته است: نرم‌افزار PinMe نشان می‌دهد که چگونه اطلاعات سنسورهای ظاهراً بی‌ضرر می‌تواند توسط ماشین‌های یادگیرنده برای بدست‌آوردن جزئیات حساس از زندگی ما مورد بهره‌برداری قرار ‌گیرند.

در حال حاضر توسعه‌دهندگان PinMe در حال تحقیق بر روی یافتن راهکاری جهت دفاع در مقابل نرم‌افزار خود و حملاتی این‌چنینی هستند. علی‌رغم یافته‌های نگران‌کننده، همه پیامدهای PinMe، گمراه‌کننده نیستند؛ این تکنولوژی یک جایگزین قوی برای ناوبری مبتنی بر GPS در ماشین‌های مستقل و دیگر اشکال حمل و نقل است، زیرا سیگنال‌های GPS مستعد کلاهبرداری هستند.

ترجمه: وحید ذبیح‌اله‌نژاد

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *