کلاهبرداری گسترده تحت عنوان کار در منزل

سرهنگ موالی رئیس پلیس فتا استان قم با با بیان اینکه مردم جهت درخواست کار به شعبات کاریابی سطح شهر که از اداره کار مجوز لازم را دارند، مراجعه کنند، گفت: در پی گزارشات مردمی متعدد مشخص شده کلاهبرداران با ثبت آگهی های تقلبی کار در منزل در فضای مجازی قصد کلاهبرداری مالی یا سوء‌استفاده از اطلاعات هویتی مردم را دارند.

وی افزود: در این گونه موارد غالبا کلاهبرداران از کاربران می‌خواهند جهت فرآیند ثبت نام به پیام رسان‌های خارجی همچون تلگرام یا واتس‌آپ مراجعه کنند. سپس از کاربر یک سری اطلاعات هویتی درخواست می‌کنند یا طلب پول جهت ثبت نام می‌نمایند.

سرهنگ موالی ادامه داد: در پی کسب این اطلاعات کلاهبردار بعدا ممکن است کاربر را تهدید کرده در صورتی که به خواسته‌های کلاهبردار تن ندهد، با توجه به اطلاعاتی که از وی دارد موجب هتک حیثیت او ‌شود.

این مقام انتظامی بیان کرد: مردم اطلاعات شخصی و سکونتی، تصویر مدارک هویتی و عکس‌های خود را به هیچ‌وجه در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

رئیس پلیس فتا استان قم با بیان اینکه اکثر قربانیان این نوع کلاهبرداری خانم‌های خانه‌دار می‌باشند، بیان داشت: خانم‌های خانه‌دار به دنبال مشاغلی هستند که بتوانند با انجام آن در منزل درآمدی کسب کنند، از همین رو مجرمان سایبری از این موضوع سوء‌استفاده کرده و با تبلیغات گسترده و اغوا کننده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آنها را در دام خود گرفتار می‌‌کنند.

وی درباره چگونگی قرار نگرفتن در دام کلاهبرداران سایبری گفت: شهروندان اگر با چنین تبلیغاتی مواجه شدند قبل از هر‌گونه واریز وجه یا ارایه اطلاعات هویتی، نشانی و…، مجوز و تلفن شرکت آگهی دهند استخدام را بررسی نموده و با شماره تماس اصلی شرکت تماس گرفته و صحت وسقم آگهی را بررسی کنند.

سرهنگ موالی ادامه داد: در بعضی موارد کلاهبرداران از مردم می‌خواهند جهت ثبت اطلاعات، کد پیامکی که به گوشی آنها ارسال می‌شود برای کلاهبردار قرائت کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: مردم هوشیار باشند و به هیچ ‌وجه پیامک و کدی که به گوشی آنها ارسال شده را برای کسی قرائت نکنند. چرا که شیادان با این کار می‌توانند به انحاء مختلف از سیم کارت قربانی سوءاستفاده نمایند، مثلا در یک شبکه اجتماعی نامشخص با شماره قربانی اکانت ایجاد کند و شروع به کلاهبرداری از دیگران نمایند یا به اطلاعات حساب اینترنتی قربانی دسترسی پیدا کنند.

منبع: پلیس فتا

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *