کاهش جرائم اینترنتی در گرو ارتقاء دانش کاربران است

کارشناس پلیس فتا استان بوشهر ضمن تعریف لغوی فضای سایبری و معرفی پلیس فتا به تشریح مهم‌ترین آسیب‌های فضای مجازی پرداخت و گفت: مناسب‌ترین راهکار و کلید اصلی‌ استفاده صحیح از فضای مجازی‌ و کاهش جرائم در این فضا، ارتقاء دانش اینترنتی کاربران می‌باشد.

به گزارش پلیس فتا، این کارشناس سایبری با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در کارگاه آموزشی با محوریت فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی، سرقت اطلاعات شخصی رایانه‌ای توسط سوءاستفاده کنندگان را از مهم‌ترین جرائم سایبری در حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات نام برد و از کاربران خواست: سعی کنند دستگاه‌های رایانه خود و همچنین تلفن متصل به اینترنت آن‌ها  فاقد اطلاعات شخصی باشد و به‌هیچ‌عنوان عکس‌های خانوادگی خود را در شبکه‌های موبایلی رد و بدل نکنند زیرا امکان هرگونه هک و سرقت اطلاعات در این شبکه‌ها  وجود دارد.

وی بسیاری از پرونده‌های پلیس فتا را مربوط به انتشار تصاویر خصوصی کاربران در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: کاربران با به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود نظیر فیلم و عکس در این‌گونه کانال‌ها موجب می‌شوند افرادی از این فرصت سوءاستفاده و نیات مجرمانه خود همچون اخاذی، هتک حیثیت، نشر اکاذیب را عملی کنند.

این کارشناس سایبری در ادامه به خریدهای اینترنتی اشاره کرد و افزود: طراحی سایت‌های جعلی یکی از روش‌های رایج برای سوءاستفاده و کلاهبرداری هست که از این طریق می‌توانند تعداد بسیار زیادی از هم‌وطنان را درگیر کرده و مبالغ هنگفتی را کلاهبرداری نمایند که در اصطلاح سایبری به این شگرد مجرمانه، فیشینگ گفته می‌شود و مجرمان سایبری به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران می‌باشند. طبیعی است با در اختیار داشتن شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، به‌آسانی می‌توان برداشت غیرمجاز از حساب قربانیان داشت.

وی گفت: کاربران عزیز سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را خود در آدرس بار تایپ نموده و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه‌شده خودداری کنند. همچنین نسبت به استفاده از پروتکل https دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

کارشناس پلیس فتا استان بوشهر در خصوص استفاده از اینترنت عمومی افزود: بسیاری از کاربران فضای مجازی در خارج از منزل سعی می‌کنند از اینترنت‌های عمومی رایگان در اماکن عمومی استفاده کنند، رعایت موارد ایمنی ضروری است تا در دام مجرمان سایبری نیفتند و باید در نظر داشته باشند، چون افراد مختلفی می‌توانند به این نوع اینترنت‌ها بدون رمز متصل شوند، لذا امنیت بالایی را نمی‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت، بنابراین کاربران، هنگام استفاده از اینترنت‌های عمومی به‌هیچ‌عنوان، اطلاعات مهم نظیر رمز کاربری و… را از طریق سیستم‌های خود در فضای مجازی ثبت نکنند و سعی کنند تلفن همراه و سیستمی که از آن استفاده می‌کنند در هنگام اتصال به اینترنت فاقد هرگونه اطلاعات خصوصی و مهم باشد.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *