سهم ۲٫۱۲درصدی تجارت الکترونیک در GDP

در صدر شرکت‌های دنیا، بالاتر از شرکت‌های نفتی، مالی و بانکی، شاهد شرکت‌های تجارت الکترونیک هستیم.
 
هم‌اکنون موضوعات IT و ICT پیشتاز نه‌ فقط در سطح کشورهای پیشرفته بلکه در سطح بین‌المللی هستند و به‌ویژه تجارت الکترونیک اساسا یک پیش‌برنده توسعه اقتصادی در کشورها محسوب می‌شود. به‌طور مثال کشور چین درحال حاضر با وجود توسعه‌یافتگی در صنایع مختلف که طی سال‌های اخیر کسب شده، ولی به‌طور معمول موتور پیشران آنها تجارت الکترونیک بوده است.
 
خوشبختانه از چندسال قبل در ایران باحضور فعالان کسب‌وکار در این زمینه، استقبال خوبی صورت گرفته و تجارت الکترونیک جایگاه اولیه خوبی را برای خود دست و پا کرده و لازم است توجه ویژه‌یی به جایگاه این تجارت در توسعه اقتصادی کشور شود. توسعه تجارت الکترونیک جهان، به دو بخش خرده‌فروشی و عمده‌فروشی تقسیم می‌شود. طبق آخرین گزارش E-marketer در سال ۲۰۱۴، تقریبا حدود ۱۴۰۰میلیارد دلار سهم B2C در کل دنیا بوده و سهم BtoB چیزی حدود ۱۰ برابر این میزان بوده است.
 
این ۱۴۰۰میلیارد دلار اعم از خرید و پرداخت به‌صورت آنلاین یا پرداخت در زمینه تحویل کالا، گزارش شده است. در ایران درحال حاضر آمار دقیقی از پرداخت آنلاین در دست نیست، ولی مرکز توسعه تجارت الکترونیک برنامه‌یی دارد تا بتوانیم آمار دقیقی از این پرداخت‌ها را داشته باشیم.  البته از دو سال قبل بانک مرکزی در زیرساخت شاپرک تمام پرداخت‌های الکترونیکی را متمرکز کرده و آمارها از اواخر سال ۹۲ به بعد قابل اتکاست.
 
با یک دقت تخمینی، می‌توانیم فرض کنیم آنچه که در زیرساخت شاپرک در پرداخت اینترنتی قابل اجرا است، معادل B 2 C کل کشور است. سال ۹۳ آمار شاپرک می‌گوید که ۵۰ هزارمیلیارد تومان خرید اینترنتی در کشور داشتیم که تقریبا معادل ۱۶میلیارد دلار است که اگر با اعداد جهانی مقایسه کنیم، ۱٫۵ تا ۱٫۷درصد از سهم ما از B 2 C را از سهم جهانی نشان خواهد داد. همچنین در آخرین آمارهای موجود، در سال ۹۰سهم درآمدهای حاصل از خدمات ارتباطی، فناوری اطلاعات و پست در GDP (تولید ناخالص داخلی) از ۱٫۹۲درصد به ۲٫۱۲درصد رسیده که در تمام بخش‌ها به جز تلفن همراه و ثابت افزایش داشته است.  برای رسیدن به سطح بالای جهانی، لازم است دولت برنامه دقیقی برای توسعه تجارت الکترونیک داشته باشد، در ایران با مقایسه آمارهای جهانی در جایگاه تقریبا خوبی قرار داریم.
 
همچنین براساس بررسی‌هایمان در سطح جهانی مبنی‌بر پیشرفت آمار تجارت الکترونیک و وضعیتی که در کشور داریم، تصور می‌کنیم باتوجه به‌اینکه این میزان در سال گذشته ۵۰هزارمیلیارد تومان بوده انتظار داریم طی دوسال آینده از مرز ۱۰۰هزارمیلیارد تومان در بخش B 2 C عبور کنیم. این موضوع نشان‌دهنده رشد شتابنده کشور در بخش توسعه تجارت الکترونیک، اهمیت آن و همچنین ایجاد کسب‌وکارهای جدید است که می‌تواند شغل‌های قدیمی را از رده خارج کرده و به‌دلیل علاقه جهان به این شغل‌های کامپیوتری، باعث افزایش کاربری رشته‌های کامپیوتری شود؛ چه‌بسا اگر توجه بیشتری به این موضوع شود، زیرساخت‌های فنی و حضور فعالان کسب‌وکار تشویق شده و بتوانیم به اعداد جهانی نزدیک شویم.
منبع: اقتصاد آنلاین
468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *