کلاهبردارى در فضاى مجازى با ترفند اجاره باغ و ویلا

رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى از شناسایى و دستگیرى عامل کلاهبردارى از شهروندان با ترفند درج آگهى دروغین اجاره باغ ویلا در سایت‌هاى واسطه‌گر اینترنتى خبر داد.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ جواد جهانشیرى در تشریح این خبر گفت: در پى مراجعه احدى از شهروندان با در دست داشتن مرجوعه قضایى به پلیس فتا استان و درخواست رسیدگى به شکوائیه خود مبنى بر کلاهبردارى مبلغ  ۲میلیون ریال در یکى از سایت‌هاى واسطه‌گر اینترنتى، پیگیرى موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وى افزود: شاکى در تحقیقات اولیه در خصوص نحوه کلاهبردارى صورت گرفته اظهار داشت که در یکى از سایت‌هاى واسطه‌گر اینترنتى به دنبال اجاره باغ ویلا براى گذراندن تعطیلات بوده که پس از مشاهده یکى از آگهى‌ها و تماس با صاحب آگهی، مبلغ ۲۰۰هزار تومان به حساب صاحب باغ به عنوان بیعانه واریز نموده اما با کمال تعجب در موعد مورد نظر که به همراه خانواده به باغ مراجعه نموده، متوجه شدیم باغ در اختیار فرد دیگرى است.

سرهنگ جهانشیرى ادامه داد: با توجه به اظهارات شاکى و پس از انجام تحقیقات فنى و پلیسى کارشناسان پلیس فتا متهم موصوف را شناسایى و پس از هماهنگى قضایى وى را دستگیر و به مکان پلیس فتا منتقل نمودند.

رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى گفت: متهم که فردى ۲۹ ساله بود در مواجهه با ادله و مستندات، جرم خود را پذیرفت و عنوان داشت که در یکى از مشاورین املاک در زمینه اجاره و فروش باغ ویلا مدتى را فعالیت داشته و با تصاویرى که از باغ ویلاها به دست آورده و با انگیزه کسب درآمد اقدام به درج آگهى دروغین در یکى از سایت‌هاى واسطه‌گر اینترنتى نموده و مبالغى را به عنوان بیعانه از شهروندان کلاهبردارى مى‌کرده است.

سرهنگ جهانشیرى ادامه داد: با توجه به اعترافات و تکمیل شدن پرونده، متهم جهت کسب تکلیف نهایى به دادسرا اعزام شد.

این مقام ارشد انتظامى در خصوص استفاده شهروندان از سایت‌هاى واسطه‌گر اینترنتى گفت: همانطور که در قوانین این سایت‌ها ذکر شده است اینگونه سایت‌ها هرگونه انجام معامله را در بستر فیزیکى و بر عهده خریدار و فروشنده واگذار کرده‌اند. بنابراین شهروندان مى‌بایست پس از رویت کالا یا خدمات و احراز هویت هر یک از طرفین معامله هرگونه تبادل وجهى را به صورت رو در رو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار افراد شیاد و کلاهبرداران نشوند.

سرهنگ جهانشیرى با بیان اینکه با رعایت چند نکته ساده می‌توان از گرفتار شدن در دام این‌گونه کلاهبرداری‌ها در امان بود، به شهروندان توصیه کرد: برای اجاره خانه و تنظیم قرارداد به دفاتر املاک و دارای مجوز مراجعه نمایید و قبل از هرگونه پرداخت وجه، حتما می‌بایست یک وقت بازدید از ملک مورد نظر هماهنگ کنید.

وی با بیان اینکه با نرم افزارهایی همچون Google map یا سایر برنامه‌ها آدرس موجود در آگهی را بررسی نمایید تا مشخص شود چنین آدرسی وجود دارد یا خیر؟، تاکید کرد: قبل از مشاهده ملک و تنظیم قرارداد نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجهی تحت عنوان بیعانه و … نیست و حتما در مقابل وجوه پرداختی خود رسید دریافت نمایید.

468 ad

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *